News

Recent updates (sorry mostly in Dutch for Dutch news)

07-02-2017

Publicatie van Soja in Paraguay in de Tijd.

In een speciale editie van de De Tijd, georganiseerd door Milieudefensie, is mijn verhaal met foto's over de Sojaproductie in Paragua gepubliceerd. Over de gevolgen van het eten van vlees voor het milieu in Zuid-Amerika.
Publicatie in de Tijd

15-12-2016

Workshop EL LENGUAJE DE LA IMAGEN in Santiago de Chile

taller en Santiago
En este taller usted aprenderá a mirar con una visión fresca y completa sus propias fotos. ¿Cómo se comunican las fotos? ¿Qué idioma utiliza para llegar a su audiencia? ¿En cuál contexto usa usted sus imágenes? ¿Son sus fotos tiros afortunados o sus fotos cuentan una historia?

Se introducirán los fundamentos de la semiología y de análisis de las imágenes. Aprenderá a descifrar los signos y señales en la imagen, y a comprender la función de los códigos culturales que se aplican en nuestra cultura de la imagen. Comprenderá el contexto en el que aparecen las fotos y el significado que se les puede asociar. Al analizar sus propias fotos, aprenderá a poner más profundidad en su composición fotográfica.
Usted aprenderá sobre los fundamentos de la narración visual, la nueva manera en la cual la fotografía moderna está siendo entendida, comenzando con la narración como el fundamento de la comunicación en imágenes, comprenderá cómo agregar significado en sus composiciones.

El taller consta de dos partes. Primero el profesor dictará una conferencia sobre la forma en que la fotografía se comunica en nuestra sociedad, con muchos ejemplos de los fotógrafos modernos. Después del descanso, los participantes analizarán en pequeños grupos sus propias fotografías que deberán venir de preferencia impresas, poniendo en práctica los conceptos aprendidos en la primera parte del taller.

Ton Hendriks es un fotógrafo documental holandés y escritor, especialista en semiología, autor del libro Beeldspraak (El lenguaje de la imagen). También trabaja como jefe de la revista Pf y como docente de Cultura de la Imagen en la Universidad de la Fotografía Aplicada en Ámsterdam.

17-10-2016

WORKSHOP BEELDSPRAAK IN URK

We maken allemaal veel foto’s, of we nu amateurfotografen zijn of professionals. En die foto’s sturen we de wereld in via verschillende communicatiekanalen, zowel via de traditionele media als de sociale media. We vertellen verhalen met foto’s, maar weten we hoe de taal van de fotografie werkt? Door kennis van de beeldtaal kunnen we bewuster met foto’s communiceren. Ton Hendriks schreef het boek Beeldspraak, waarin hij handvaten geeft om de fotografie te analyseren.

Deze workshop wordt opgebouwd vanuit Beeldspraak. Er wordt ingegaan op de diverse aspecten, zoals inhoud, vorm, en ook de context waarin de foto’s worden geplaatst. We zullen kijken naar de culturele en sociale aspecten van de communicatie met beeld. Ook wordt aandacht besteed aan de verschillende doelgroepen, waarvoor de foto’s bedoeld zijn.

Na de uiteenzetting met veel praktijkvoorbeelden, zal er in de groep gewerkt worden aan de analyse van zelf ingebrachte foto’s. Zo kunnen deelnemers van wederzijdse feedback leren hoe de foto’s overkomen en hoe de beeldtaal in de praktijk werkt. De workshop geeft inzicht in de vaak verborgen aspecten van de beeldcommunicatie en kan de fotograaf helpen bij het ontwikkelen van zijn eigen strategie.

Wegens succes zal deze workshop worden herhaald in begin 2017

Datum: 17 oktober 2016
Duur: 1 middag
Locatie: CameraNu.nl, Urk
Kosten: € 75,- inclusief koffie/thee

MIJN VERHAAL OVER MONA LISA IN SHUTR

SHUTR

16-juni-2016
Het beroemde schilderij van Michelangelo waarnaar mijn serie Mona Lisa Olandese verwijst was niet mijn primaire inspiratiebron. In wezen hebben de schilderijen van de Vlaamse schilder Hans Memling me veel meer beïnvloed. De in Brugge woonachtige Memling maakte in de 15e eeuw een keur aan portretten van invloedrijke mannen, vaak als betaalde opdrachten, waarbij de klant kon kiezen welk landschap hij als achtergrond wilde hebben. In tegenstelling tot Michelangelo zijn Memlings landschappen heel realistisch en klopten ze goed met de omgeving: het Nederlandse platteland met hier en daar een verzonnen heuveltje. Het licht van Memling is altijd helder en tamelijk effen, zonder zware schaduwen, dus het tegenovergestelde van Rembrandts licht. Een andere inspiratiebron is het schilderij dat Piero della Fransesca maakte van de graaf en gravin van Urbino. De diptiek laat de morele macht van de typische renaissancemens zien, uitgedrukt in zijn relatie tot het landschap. Deze elementen heb ik gebruikt voor mijn serie, waarbij het specifieke van de Mona Lisa van Michelangelo, haar uitstraling van autoriteit die traditioneel aan mannen werden toegedicht, voor mij de kern vormt.

BOEK 18X18 UITGEKOMEN

18x18

10-juni-2016 ‘Gun jongeren in pleegzorg blessuretijd’
Als pleegkinderen achttien jaar worden, zijn ze voor de wet volwassen. De jeugdhulp en pleegzorgvergoeding stoppen en er moet van alles geregeld worden. De achttiende verjaardag is daarmee een belangrijke markering in het leven van pleegkinderen. Dit gegeven is de aanleiding voor het boek 18 x 18. Pleegkinderen op de drempel. Hierin komen achttien achttienjarigen aan het woord die zijn opgegroeid in een pleeggezin of gezinshuis. Het boek bevat een krachtig pleidooi voor het recht op verlengde pleegzorg voor alle pleegkinderen.
18 x 18. Pleegkinderen op de drempel biedt een brede inkijk in het leven van pleegkinderen en is een bron van informatie voor andere pleegkinderen, huidige en toekomstige pleegouders en iedereen die zich professioneel of vrijwillig bezighoudt met pleeggezinnen. Achttien pleegkinderen die op de drempel van volwassenheid staan vertellen vrijuit over hun leven tot nu toe. Over hun jeugd, waarom ze in een pleeggezin terechtkwamen, de positieve dingen en de zaken die tegenvielen. Ze vertellen waar ze nu staan en hoe ze kijken naar de toekomst. Fotograaf Ton Hendriks portretteerde de jongeren in hun eigen omgeving.
Femmie Juffer, hoogleraar adoptie en pleegzorg aan de universiteit Leiden, schreef een inhoudelijk hoofdstuk over het belang van gehechtheid, identiteit en veerkracht. Zij pleit ervoor dat alle pleegjongeren gebruik kunnen maken van verlengde pleegzorg: ‘Veel pleegjongeren hebben door alle traumatische gebeurtenissen die ze hebben meegemaakt ‘blessuretijd’ nodig, zoals ook aan sporters wordt gegund als er tijd verloren is gegaan tijdens een wedstrijd. Pleegkinderen hebben vaak meer schokkende gebeurtenissen meegemaakt dan hun leeftijdgenoten en dat is hen niet in de koude kleren gaan zitten.’ Zo zegt Rachel, een van de geportretteerde jongeren: ‘Voor de meeste jongeren is hun achttiende verjaardag heel speciaal, maar ik wilde geen achttien worden. Voor mij was het geen feest. Ik voelde me onzeker, verdrietig en eenzaam.’

EXPOSITIE AFRICAN VILLAGE

African Village

27-april-2016
Van 27 april tot en met 21 mei presenteert Fotogalerie Objektief in Enschede het werk van fotograaf Ton Hendriks onder de title “African Village”.
Ton Hendriks is documentair fotograaf, criticus en docent beeldcultuur. Hij heeft diverse documentaire projecten gedaan, onder ander Global Street Child, over straatkinderen in diverse landen; Chipo, over een dorp in Bolivia; Stadsgezichten, portretten van de multi- culturele bewoners Amsterdam en Gekleurde Identiteit, over volwassen geadopteerden. Hij schreef Beeldspraak, een filosofisch theorieboek over fotografie.
In zijn serie “African village” hij presenteert het levensritme van het dorp Ayoma – in het
Volta district in Ghana – wordt bepaald door de cacaoproductie, de verbouwing van groen-
ten, bananen, cassave en rijst, het plukken van fruit en de jacht op herten, konijnen en ratten. Ghana produceert een aanzien deel van de totale wereldproductie aan cacao. Maar ondanks
dit resultaat krijgen de boeren maar een klein deel van de opbrengst. Dit komt doordat de inkopers van de staat de prijs van cacao laag houden.

In Ayoma is vrijwel geen verkeer en de weg ernaar toe is grotendeels onverhard. Er zijn een paar kleine winkeltjes, drie kapsalons en er is een timmerman. Elke donderdag is er een markt, waar boeren uit de omgeving hun waren verkopen.
Christenen en moslims leven er vredig naast elkaar. Het dorp met minder dan drieduizend in- woners heeft één kerk en één moskee.
Het Afrikaanse dorp Ayoma is een metafoor voor het eenvoudige levensritme en de kleine levensgemeenschap waarin de mens eeuwen heeft geleefd, in harmonie met elkaar en met de natuur. Dit soort kleine gemeenschappen dreigt te verdwijnen door de wereldwijde migratie naar grote steden, als gevolg van de globalisering.
In zijn foto’s heeft Ton Hendriks met respect gekeken naar de bewoners en hun levensomgeving. Hij maakte portretten, stillevens en sfeerbeelden van het dorp. In zijn stijl refereert hij naar de humanistische zienswijze van fotograaf Paul Strand, die in 1976 een boek maakte over Ghana, met de titel “An African Portrait”.
Galerie Objektief nodigt u van harte uit voor de opening van deze expositie op zaterdagmiddag 30 april a. s. om 15.00 uur, waarbij de fotograaf aanwezig zal zijn.

FACES OF AMSTERDAM OP TROPENMUSEUM

FACES OF AMSTERDAM

1-maart-2016 Op het gebouw van het Tropenmuseum in Amsterdam hangt een groot doek met mijn werk van de Amsterdamse Stadsgezichten. Het is een aubade aan het multiculturele aspect van Amsterdam en Nederland. Ook hangen de doeken in Leiden bij het Volkenkundig Museum en in Berg en Dal bij het Afrikamuseum.

NIEUWE WEBSITE IS AANBOUW

1-feb-2016 Mijn nieuwe website is in aanbouw, en is gebaseerd op Imagevue. CSS.